Rajd Finlandii to nie tylko macierzysta impreza zespołu Toyoty, którego siedziba mieści się w Puppoli, w pobliżu parku serwisowego rajdu w Jyväskylä. Z Finlandii pochodzą Latvala i Lappi, którzy doskonale znają okoliczne tereny, na których na co dzień trenują i testują swoje samochody. Estończyk Ott Tänak również czuje się pewnie podczas tej imprezy. Ósma runda Rajdowych Mistrzostw Świata rozpocznie się 26 lipca, a zwycięzcę poznamy 29 lipca.
W roku ubiegłym, w 67. edycji Rajdu Finlandii zwyciężył Esapekka Lappi, uzyskując najlepsze czasy na ośmiu odcinkach specjalnych. Pierwsza wygrana w rundzie WRC przyszło zaledwie kilka tygodni po tym, jak z funkcji kierowcy testowego Toyoty Lappi awansował na kierowcę WRC. Fiński zawodnik, który ma zaledwie 27 lat, w swoim dorobku ma już tytuł rajdowego mistrza Finlandii (2012), rajdowego mistrza Europy (2014) oraz mistrza WRC2 (2016).

Lappi zajmuje obecnie czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, plasując się tuż za kolegą z zespołu – Ottem Tänakiem. Jari-Matti Latvala, najbardziej doświadczony zawodnik TOYOTA GAZOO Racing, znajduje się aktualnie na dziewiątej pozycji.
Rajd Finlandii zalicza się do najszybszych rund w kalendarzu WRC. Rozgrywa się na gładkich szutrowych drogach pośród lasów. Odcinki specjalne obfitują w duże hopy, podjazdy i zjazdy, gdzie liczy się precyzja i skupienie. Znaczne prędkości samochodów przekładają się na mniejsze niż zazwyczaj różnice w uzyskiwanych czasach, dlatego skutki każdego błędu mogą mieć znaczenie na miarę zwycięstwa.

Trasa tegorocznego Rajdu Finlandii znacznie się różni od tej z poprzedniego sezonu. 40 procent tras pojawiło się w fińskiej rundzie po raz pierwszy w historii. Rajd rozpoczyna się w czwartek wieczorem od odcinka Harju liczącego 2,31 km. W piątek zawodnicy przeniosą się na zachód, gdzie zaplanowano dziesięć odcinków specjalnych. Sobotni etap będzie się składał z ośmiu OS-ów o łącznej długości 142,86 km w okolicy miejscowości Jämsa. W niedzielę na kierowców czekają cztery odcinki specjalne, z których ostatni OS Ruuhimäki ma status Power Stage.
„Rajd Finlandii to dla nas zawsze wyjątkowe wydarzenie, szczególnie teraz po naszym ubiegłorocznym zwycięstwie. W tym roku presja jest jeszcze większa. Mam nadzieję na dobry wynik, ale tak samo myślą wszyscy zawodnicy, więc musimy się postarać o jak najlepszą jazdę. Dużym wyzwaniem będą także nowe trasy”– powiedział Esapekka Lappi kierujący Yarisem WRC nr 9.

„Rajd Finlandii to jedno z moich ulubionych wydarzeń. Jest dość specyficzny – bardzo szybki, ale wymaga także technicznej jazdy na hopach. W tym roku czeka nas wiele nowych tras, których nie widzieliśmy wcześniej, co zwiększa poziom trudności. Mamy jednak za sobą solidne przygotowania. Obok udziału w treningach zespołu wystartowałem w Rajdzie Estonii, który wygrałem. To było miłe, odnieść sukces na oczach tak wielu fanów. Jestem pewien, że część z nich będzie nam kibicować także w Rajdzie Finlandii. Mam nadzieję, że będą zadowoleni z naszych rezultatów”– skomentował Ott Tänak, prowadzący Yarisa WRC nr 8.

Statystyki kierowców TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Finlandii:
Sezon | Jari-Matti Latvala | Ott Tänak | Esapekka Lappi |
---|---|---|---|
2017 | 21 | 7 | 1 |
2016 | 2 | - | 8 |
2015 | 1 | 5 | 8 |
2014 | 1 | 12 | - |
2013 | 17 | - | 31 |
2012 | 3 | 6 | 25 |
Wyniki kierowców w klasyfikacji generalnej FIA World Rally Championship 2018 po 7. rundach:
1 | Thierry Neuville | 149 |
2 | Sebastien Ogier | 122 |
3 | Ott Tänak | 77 |
4 | Esapekka Lappi | 70 |
5 | Dani Sordo | 60 |
6 | Andreas Mikkelsen | 56 |
7 | Elfyn Evans | 46 |
8 | Kris Meeke | 43 |
9 | Jari-Matti Latvala | 37 |
10 | Craig Breen | 34 |
Wyniki producentów w klasyfikacji generalnej FIA World Rally Championship 2018 po 7. rundach: Wyniki producentów w klasyfikacji generalnej FIA World Rally Championship 2018 po 7. rundach:
1 | Hyundai Motorsport | 212 |
2 | M-Sport World Rally Team | 184 |
3 | TOYOTA GAZOO Racing WRT | 161 |
4 | Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team | 129 |