JAK POPRAWNIE OBLICZYĆ SPALANIE SWOJEGO SAMOCHODU?

SPRAWDŹ SAMEMU RZECZYWISTE ZUŻYCIE PALIWA W AUCIE.

Choć producenci samochodów są zobligowani do podania średniego spalania każdego modelu i jego wersji silnikowych, to warto wiedzieć, jak samemu sprawdzić rzeczywiste zużycie paliwa w swoim aucie.

 

Producenci samochodów podają w materiałach promocyjnych pewne wartości dotyczące spalania poszczególnych modeli. Jednak podczas codziennej jazdy często zauważamy, że dane te mijają się nieco z rzeczywistością. Dlaczego tak się dzieje? Czy jest to celowe zaniżanie wartości zużycia paliwa w celu reklamowania jak najlepszych osiągów danego auta?

Informacje o spalaniu ze strony producenta

Wartości spalania podawane przez producentów samochodów nie są oczywiście wyssane z palca. Różnice między danymi katalogowymi a praktyką wynikają po prostu ze sposobu pomiaru. Każdy model samochodu przed wprowadzeniem go do sprzedaży musi przejść masę testów homologacyjnych, a jednym z nich jest właśnie pomiar zużycia paliwa. Odbywa się on w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistości, jednak mimo wszystko są to nadal okoliczności laboratoryjne.

W największym skrócie, testy te są przeprowadzane w warunkach idealnych, czyli na przykład w odpowiedniej temperaturze otoczenia, przy minimalnym obciążeniu pojazdu i optymalnym użyciu zespołu napędowego. Wynikiem takich pomiarów są najniższe możliwe do osiągnięcia wartości podawane przez producentów.

Co wpływa na zużycie paliwa w aucie?

Istnieje wiele czynników, które mogą mieć wpływ na poziom zużycia paliwa podczas codziennej jazdy samochodem. Często nie zdajemy sobie nawet z nich sprawy, dlatego warto widzieć o najważniejszych.

1. Obciążenie samochodu– im więcej przewozimy bagaży i ładunków, tym więcej paliwa potrzebuje silnik do rozpędzenia pojazdu.

2. Boksy i bagażniki dachowe– wszelkie akcesoria zewnętrzne zwiększają opór powietrza, co skutkuje większym spalaniem.

3. Otwarte szyby– zwłaszcza przy dużych prędkościach otwarte szyby powodują utratę aerodynamiki samochodu i zwiększone zapotrzebowanie na paliwo.

4. Ciśnienie oponach– im niższe ciśnienie, tym ciężej toczyć się oponie po nawierzchni, w związku z czym silnik musi otrzymać więcej energii.

5. Jazda z klimatyzacją– system klimatyzacji pracujący na najwyższych obrotach czerpie bardzo dużo energii, przez co przepływ paliwa przez układ napędowy musi być znacznie większy.

6. Ekonomiczna jazda– dojeżdżanie do świateł na włączonym biegu bez naciskania pedału gazu, czyli hamowanie silnikiem, powoduje wytracanie prędkości przy zerowym spalaniu.

Jak obliczyć spalanie samochodu?

Współcześnie większość samochodów jest wyposażona w komputer, który automatycznie oblicza spalanie – zarówno średnie, jak i chwilowe. Niemniej aby mieć absolutną pewność, że jest to zgodne z prawdą, można dokonać takiego pomiaru samodzielnie. To bardzo proste.

1. Tankujemy zbiornik paliwa do pełna, czyli np. do pierwszego odbicia pistoletu w dystrybutorze.
2. Zerujemy licznik przebiegu tymczasowego.
3. Przejeżdżamy określony dystans, ale najlepiej większy niż 100 km.
4. Ponownie tankujemy bak do pełna (idealnie jeśli na tej samej stacji, co poprzednio).
5. Zapisujemy liczbę zatankowanych litrów paliwa.
6. Wykonujemy obliczenie na zasadzie proporcji, na przykład: jeśli przejechaliśmy 200 km i zatankowaliśmy 15 litrów paliwa, to łatwo sprawdzić, ile paliwa będziemy potrzebować na przejechanie 100 km.

Obliczenie:

15 – 200
x – 100
x = (15x100) : 200 = 1500 : 200
x = 7,5 l/100 km

Regularna kontrola spalania

Regularne sprawdzanie rzeczywistego zużycia paliwa pozwoli nam na wcześniejsze zareagowanie na ewentualne usterki w naszym samochodzie. Jeśli bowiem zauważymy, że spalanie jest większe niż zazwyczaj, może to oznaczać na przykład niedrożny filtr powietrza, potrzebę wymiany oleju czy zużyte świece zapłonowe.

Dowiedz się więcej