1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 67 lat nazwy Land Cruiser

67 LAT NAZWY LAND CRUISER

OD G.P. DO IKONY OFF-ROADU

2021-06-25

24 czerwca 1954 roku do wiadomości publicznej podana została nowa nazwa kultowej terenówki Toyoty – Land Cruiser. Wcześniej samochód nazywał się Toyota Jeep BJ. Nazwa ta stanowiła nawiązanie do popularnego określenia tego typu pojazdów – G.P. (General Purpose).

 

Od G.P. do Land Cruisera

Legendarny Land Cruiser świętuje swoje początki dwa razy. Produkcja terenowego samochodu Toyoty zaprojektowanego z myślą o japońskich służbach mundurowych ruszyła w 1951 roku. W 2021 roku ikona off-roadu będzie więc obchodziła swoje 70-lecie. Druga ważna data to dzień, w którym Toyota zaprezentowała światu nową nazwę auta. Pierwsza generacja terenówki Toyoty przez trzy lata była znana jako Jeep BJ, gdzie BJ – to symbol silnika, a „jeep” – to potocznie używane wtedy na całym świecie określenie tego typu samochodów, wywodzące się od skrótu G.P. – General Purpose.

Autorem nazwy Land Cruiser był ówczesny dyrektor techniczny Toyoty, Hanji Umehara. Nowa nazwa bardzo się spodobała, budziła pozytywne skojarzenia i pomogła Land Cruiserowi w ekspansji na zagraniczne rynki. Nastąpiło to wraz z pojawieniem się w 1955 roku drugiej generacji, czyli modelu J20. Sukces został ugruntowany przez kolejną generację, czyli legendarny model J40.

Land Cruiser (po japońsku: Rando Kuruza) oznacza lądowy krążownik i kojarzy się z siłą, pancerną odpornością i zaawansowaną technologią.

Terenówka na każde warunki

Toyota BJ powstała na bazie lekkiej ciężarówki typu SB i została wyposażona w benzynowy silnik o pojemności 3386 cm3. Szybko zwróciła uwagę potencjalnych klientów swoimi niezwykłymi jak na tamte czasy możliwościami terenowymi, które zaprezentowała, wjeżdżając na szóstą stację szlaku wiodącego na szczyt świętej góry Japończyków – Fuji. Widzowie byli pod wielkim wrażeniem, co poskutkowało pierwszymi zamówieniami.

Land Cruiser może się poszczycić bogatą historią i licznymi sukcesami. Do dziś powstało 13 serii, które od lat 80. XX wieku tworzą trzy główne linie.

Heavy Duty to proste, użytkowe samochody terenowe do ciężkiej pracy (dziś znane jako model J7), dostępne wyłącznie na rynkach Australii, Bliskiego Wschodu czy w Afryce.

Light Duty to wygodne SUV-y doskonale się sprawdzające podczas codziennej jazdy i rekreacji, które łączą bardzo dobre właściwości terenowe z luksusowym wnętrzem i bogatym wyposażeniem. Współczesnym reprezentantem tej linii jest oferowany m.in. w Europie i Japonii Land Cruiser 150.

Linia Station Wagon to duże luksusowe terenówki. Ich współczesny reprezentant – model 200 z silnikiem V8 – od wielu lat dominuje w klasie samochodów seryjnych na kolejnych edycjach Rajdu Dakar. Latem tego roku zastąpi go nowy Land Cruiser 300 Series, zaprojektowany na bazie nowej platformy GA-F, z nowymi silnikami V6 twin-turbo.

Land Cruiser na rynku europejskim

Z myślą o europejskich kierowcach Toyota stworzyła Land Cruisera 150. W Polsce model ten jest dostępny w różnych konfiguracjach wnętrza (w tym z 7 miejscami siedzącymi) oraz w czterech wersjach wyposażenia. Auto o długości 4840 mm to rasowa terenówka na ramie, którą w naszym kraju można kupić z silnikiem Diesla 2.8 D-4D o mocy 204 KM, sparowanym z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Motor ten zapewnia maksymalny moment obrotowy 420 lub 500 Nm przy niskich obrotach, co ułatwia ruszanie pod górę lub w trudnym terenie. Jednostka rozpędza Land Cruisera od 0 do 100 km/h w 9,9 s, a dzięki zastosowaniu technologii Stop&Start zapewnia niskie zużycie paliwa (od 9,1 l/100 km).

Toyota Land Cruiser znana jest nie tylko z bardzo dobrych właściwości terenowych. Model ten jest wyposażony w zaawansowane systemy wspierające off-roadową jazdę. Dodać do tego należy komfortowe wnętrze i długą listę wyposażenia. System multimedialny łączy się ze smartfonami przy pomocy aplikacji Apple CarPlay™ i Android Auto™, oferując także nawigację z aktualizacją online oraz systemy łączności przekazujące dane m.in. o natężeniu ruchu, fotoradarach i parkingach.

Ikona off-roadu

Land Cruiser dostępny jest obecnie w około 190 krajach i regionach. Roczna globalna sprzedaż tego modelu sięga 400 000 egz. Do tej pory na drogi i bezdroża całego świata wyjechało ponad 10 mln egzemplarzy.

Warto podkreślić, że Land Cruiser w znacznym stopniu przysłużył się do ugruntowania reputacji Toyoty jako marki szczycącej się wyjątkową jakością i niezawodnością. Na tym fundamencie Toyota zbudowała swoją pozycję globalnego gracza, a później także światowego lidera.